Herkese Merhabalar,

Pek çoğumuz bir çok nedenle blog yazıyoruz. ( Bkz: Neden Blog Yazıyorsunuz?, blog yazma amacınız nedir? ) Blog yazma nedenimiz her ne olursa olsun yine pek çoğumuz hatrı sayılır derecede okur kitlelerine ulaşıyor ve hergün yeni yeni okurlar kazanıyoruz.

Blog yazarlığımı tetikleyen ana unsur blog okurluğumdur ( biri beni durdursun deyip bir türlü kendimi durduramadığım okurluğum :)). Takip ettiğim bloglara sadakatle her ziyaretimde belli bir beklenti ile giderim. Daha önce okuduğum ve zevk aldığım içeriğe benzer kalite ve doyuruculukta bir içerik beklentisidir bu. Okurluğumdaki bu beklentiler zamanla gelişerek 180 derecelik bir boyut daha kazandı ve "belirli beklentiler ile yazılarımı takip edebilecek okurlara sahip olabilme" içgüdüsüyle blog yazarlığıma başladım. O günden beri hayatım gerçekten yeni bir boyut kazandı ve tahmin ettiğimden çok daha fazla etkileşim ile devam ediyorum yazarlığıma. Bu etkileşim öyle karşı konulmaz ki, saat gece yarısına gelirken yorgun bir halde iken bile kapalı bilgisayarı açtırıp bişeyler okutabiliyor ya da yazdırabiliyor insana.

Neden blog yazdığımızı iyice analiz etmeli ve düşüncelerimiz doğrultusunda belli başlı prensipler edinip yazılarımıza yoğunlaşmalıyız. Kısacası blog yazma nedenimizi anlamalı ve hangi alanlarda ne tip yazılar yazacağımıza karar vermeliyiz.

Konuyla ilgili sevgili Murat Buyurgan'ın Blog ve blogculuğun tanımı başlıklı yazısı gerçekten okunmaya değer. Yazıyı okuduktan sonra blog ve blogculuk kavramlarını çok daha net algılıyor olacaksınız.

Kendi yazarlığımızı sorguladıktan ve netleştirdikten sonra sıra en önemli konuya geliyor aslında; okurlarımıza.

1-) Okurlarım bloğumu/yazılarımı neden okuyor?
2-) Bloguma ilk gelen okur nasıl bir izlenim ile blogumdan ayrılıyor?
3-) Okurlarım bloğuma nasıl bir beklenti ile tekrar geliyorlar?
4-) Okurlarım bloğumdan ne umuyor, ne buluyor?
5-) Okurlarıma yazılarım haricinde başka neler sunmalıyım?

İlk dört sorunun ortak noktası yanıtlarının ancak zamanla ve etkileşimle ortaya çıkabilmesi. Yani yazılarımıza yapılan yorumlardan, yazılarımızın okunma sayılarından, aldığımız tepkilerden ( bunlar arakadaş tepkisi olabilir, mail yoluyla tanımadığınız bir okurumuzun tepkisi olabilir ) bu sorulara cevap olabilecek verileri toparlayabiliriz. Kısacası bu soruların yanıtları için zamana ve sabıra ihtiyacımız vardır.

Peki yeni bir blog yazarıysanız ne yapacaksınız? Yeni bir blog yazarı iseniz okurlarınıza sunacağınız özgün/farklı içerik, güzel/sade bir tasarım ve samimi yazı diliniz zamanla farkedilecek ve zamanla okurlarınız artacaktır ( Belki de en popüler bloglardan birisi bile olabilirsiniz), bundan şüpheniz olmasın.

Gelelim beşinci sorumuza; Okurlarıma yazılarım haricinde başka neler sunmalıyım?
Bu sorunun cevabı için ilk dört sorunun yanıtlarını biraz bilmemiz gerekiyor sanırım. Çünkü okurlarınızın beklentileri doğrultusunda sunacağınız diğer blog özellikleri daha anlamlı olacaktır.

Şimdiye kadar algılarım doğrultusunda, sunulmasında fayda olacağını düşündüğüm işlevleri/özellikleri paylaşmak istiyorum müsadenizle;

Hakkınızda bölümü/sayfası;
Kendinizi bilinmesini istediğiniz yönlerinizle okurlarınıza tanıtabilirsiniz. Hakkınızda yazısını blogunuzun bir köşesinde de konumlandırabilir, ya da ayrı bir sayfa halinde de sunabilirsiniz ki makul olanı ayrı bir sayfa olarak sunmak. ( bloguma ekleyeceklerim listesinde )

En çok okunan yazılarınız;
Şimdiye kadar en çok okunan 5 yazınızı paylaşabilirsiniz. ( bloguma ekleyeceklerim listesinde )

En çok yorum alan yazılarınız;
Şimdiye kadar en çok yorum alan 5 yazınızı paylaşabilirsiniz. ( bloguma ekleyeceklerim listesinde )

Blog istatistikleriniz;
Google PR, Alexa bilgileriniz, online ziyaretçi ve toplam ziyaretçi bilgileriniz, Blograzzi puanınız, Tecnorati bilgileriniz, Feedburner takipçi sayısı gibi istatistiki bilgilerinizi paylaşabilirsiniz. ( Bu bilgilerin bir çoğunu aynı anda ve bir tıkla SiteBilgi ile de okurunuzla paylaşabiliyorsunuz artık. Bu vesile ile de sevgili eburhanSiteBilgi girişimi için tebrik ediyorum. Eklenecek yeni yeni veri kaynakları sayesinde bloglarımız için kullanışlı ve güzel bir servis haline gelecek gibi görünüyor SiteBilgi.net. Başarılar. )

Takip ettiğiniz başlıca bloglar;
Özenle takip ettiğiniz ve okurlarınıza tavsiye edebileceğiniz blogları da ( örneğin 10 tanesini liste halinde ) blogunuzun bir köşesinde okurlarınızla paylaşabilirsiniz.

Bahsettiğim bu işlevleri/özellikleri/bilgileri blogumuzda paylaşmak ( yerli yerinde tabi ) blog dünyamızdaki okurlarımızla ve diğer bloglarla olan etkileşim açısından inanın çok önemli.

Gelelim sadede...
Öncelikle buraya kadar sabırla yazımı okuduğunuz için çok teşekkür ederim. Neden blog yazdığıma ve blog dünyasındaki yazar-okuyucu ilişkisinde kritik olarak gördüğüm noktara değinmeye çalıştım ve nacizane tavsiyelerimi yeni blogcu arkadaşlara sunmaya çalıştım.

Siz sevgili okurlarımın görüşleri benim için çok değerli, bu yüzden aşağıdaki sorulara (yukarıdaki soruların size yöneltilmiş halidir) cevap olabilecek yorumlarınızı ve düşüncelerinizi ( yorum ya da mail yoluyla ) paylaşmanızı rica ediyorum sizlerden.

İşte Sorular;
1-) Bir okurum olarak bloğumu/yazılarımı neden okuyorsunuz?
2-) Bloguma ilk olarak geldiyseniz nasıl bir izlenim ile ayrılıyorsunuz?
3-) Daha önce blogumu okuduysanız nasıl bir beklenti ile tekrar geliyorsunuz?
4-) Bir okurum olarak bloğumdan ne umuyor, ne buluyorsunuz?
5-) Siz okurlarıma yazılarım haricinde başka neler sunmalıyım?

Yorumlarınız ve görüşleriniz için şimdiden teşekkür ediyorum.

Bir sonraki yazımda tekrar görüşene dek yüzünüzden gülümsemeyi eksik etmeyin.

Tekrar paylaşmak üzere,

Sevgi ve Saygılarımla.

6 Fikir Paylaşımı

  1. h k 5 Ağustos 2007 23:32  

    İdris Bey merhaba direkt sorulara ve cevaplara geçiyorum:)

    1-) Bir okurum olarak bloğumu/yazılarımı neden okuyorsunuz?
    bir kere readera eklemiş bulundum:) gerçekten:) hangi yazınızı okuyup readera eklediğimi hatırlamıyorum üzerinden çko vakit geçmese de:) daha sonra ise readerda hızlıca göz atıp ilgimi çekerse okuduğum bloglardansınız.
    2-) Bloguma ilk olarak geldiyseniz nasıl bir izlenim ile ayrılıyorsunuz?
    ilk değil:)
    3-) Daha önce blogumu okuduysanız nasıl bir beklenti ile tekrar geliyorsunuz?
    dediğim gibi reader vesilesiyle geliyorum:) yazılarınızdan daha çok blog dünyası ve bloglama ile ilgili olanlar ilgimi çekiyor genelde.
    4-) Bir okurum olarak bloğumdan ne umuyor, ne buluyorsunuz?
    şu an için çok fazla bir umma ve bulma durumum yok, tez çalışmam için Türkiye'deki blog dünyasının dinamiklerini anlamaya çalışıyorum, bununla ilgili her yazıda beni ilgilendiriyor. Örneğin bu yazınızdaki neden blog yazıyorsunuz linkinden ilk defa haberdar oldum ve mutlu oldum bu linki bulduğum için:)
    5-) Siz okurlarıma yazılarım haricinde başka neler sunmalıyım?
    şimdilik yazılar yetiyor, bloglamayla ilgili daha çok yazı iyi olur:)

  2. Değil. 6 Ağustos 2007 20:58  

    Bu yorumu yaptıktan sonra beni sitenize yorum yazmaktan men ederseniz hiç şaşırmam :)

    1-)Oyyla'da görüyorum yazılarınızı ilgimi çekerse bağlantıyı takib ederek okumaya devam ediyorum.

    2-)İlk değil ama ilk izlenimim biraz da görsel olarak iyileştirilmesi veya olmuyorsa biraz daha sadeleştirilmesini düşünüyorum.

    3-)Daha sonraki girişimde umarım bu sefer daha güzel bir arayüz vardır diyorum (içerik kadar görselde önemli bence)

    4-)Özgün yazılar umuyorum diğer bloglardan umduğum gibi.

    5-)Bence yazıların özgün olması yeterli.

    Bu arada tasarımcı yada web programcısı değilim ama söylemeden geçemeyeceğim ama lütfen biraz görsellik üzerinde çalışın bence çok acemice ve her yanda acayip şeyler var.

  3. Adsız 6 Ağustos 2007 22:57  

    Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Se você quiser linkar meu blog no seu eu ficaria agradecido, até mais e sucesso.(If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada.If he will be possible add my blog in your blogroll I thankful, bye friend).

  4. h k 7 Ağustos 2007 02:01  

    İdris Bey merhaba,
    Gerçekleşir mi bilmem ama aynı soruların bir çok blogcunun kafasını kurcaladığı varsayımıyla şöyle de bir önerim var: Geçen yıl olan beni kritize et mim dalgası gibi bu sorulara cevap verecek olanlar eğer kendi bloglarında bu soruları yazarsa bir iade-i ziyaret sebebi olarak görüşlerimizi yazalım ve böylece daha iyi blogcu olalım:)

    Siz de aynı sorulara benim bloğum için cevap verirseniz hem bu dalga dalga başlamış olur, hem de ben de kendi adıma çıkarımlarda bulunmuş olurum:)

  5. İdris Cin 7 Ağustos 2007 14:08  

    Merhabalar,

    @Hüseyin; Öncelikle değerli cevaplarınız için teşekkür ediyorum. Yol haritamdaki yapacaklarıma beklentilerinizden de ekleme yaptığımı söyleyebilirim. Mim dalgası fikrinizi de gerçekten çok güzel buldum. En kısa zamanda uygulamaya çalışıyor olacağım ;) Teşekkürler.

    @Such; Yazdığınız yoruma gerçeten değer veriyorum, bloğumdan men etmek bir yana fikirlerinizi daha da aktif paylaşmanızı rica ediyorum, çünkü yapıcı eleştiriler yapıyorsunuz ve bu benim için çok önemli. Tasarım konusunda arayışlarım devam ediyor, bu yeniliği hayata geçirmek için biraz zamana ihtiyacım var, sonrasında daha iyi ( en azından şunakinden çok daha iyi ) bir tasarımla karşılıyor olacağım sizi, söz ;)

    @Camiseta Personalizada; Thanks for your interest, i must say that this comment in Portuguese surprised me. Thanks again.

    Değerli görüşleriniz için tekrar teşekkürler

    Sevgi ve Saygılarımla

  6. mp3 dinle 22 Ağustos 2010 03:04  

    Bence okumak zevkli insanlar günlük tutmak için birşeyler yazmalı bence

Yorum Gönder